welkom in Griekenland

27 februari 2016 - Chios, Griekenland

Mijn tweede werkdag zit erop. Mijn vuurdoop ;) want we hebben 78 mensen gezien in de kliniek, (een tent met een onderzoekstafel en een bureautje). Gisteren waren er maar 12, dus dat was fijn voor de start.

De mensen die we zien zijn maar korte tijd op Chios, soms een dag, soms twee of drie dagen. Veel mensen komen alleen voor een korte check-up naar de kliniek. Ze willen graag horen dat het goed met ze gaat. Vaak gaat het om keelpijn, hoesten, blaren, en splinters. We geven veel paracetamol of hoestpastilles.

Een werkdag is van 9 tot 5 maar omdat het zo druk was vandaag zijn we tot 6 uur doorgegaan. Morgen gaan we ook. Waarschijnlijk wordt het alleen maar drukker omdat het weer steeds beter wordt.

Turkije ligt op 8 km afstand van Chios. Je kunt gemakkelijk de overkant zien. De meeste mensen komen uit Afghanistan en Syrië, sommigen uit Iran. Er zijn opvallend veel kinderen, hele gezinnen. Mannen, vrouwen evenveel. Ze reizen vaak al maanden en hebben zoveel gelopen!!!

Ik merk dat ik veel te verwerken heb. Ik moet veel opnemen in diverse talen. Gelukkig is de vpk er nog van wie ik het werk overneem maar het was haar laatste dag vandaag.

De wifi is tamelijk slecht dus dit verhaal is alweer van gisteren. Opnieuw een lange, zware werkdag gemaakt en we moeten tot 19 uur blijven hoorden we net. Klein protest van mijn kant, misschien helpt het.

Het is zwaar maar ik kan veel betekenen en dat voelt goed. Moet nog wat wennen maar da's logisch.

Liefs vanuit een zeer zonnig Chios!!

1. Theo:
    28 februari 2016
    He Lotty, hartstikke goed. Lijkt me een boeiende ervaring, ontwikkelingswerk zo dicht bij huis! Denk aan je.
  2. Marion:
    28 februari 2016
    wat een impact he.Je doet het goed!