R74

16 maart 2016 - Chios, Griekenland

Uche-uche, ik ben snipverkouden geworden een paar dagen geleden. Er kwam hier een koufrontje langs, daarom heet het toch winter waarschijnlijk. Gelukkig scheen vandaag de zon weer maar het bleef nog koud. Het is hier niet voor een winter gebouwd, we hebben geen verwarming en als er geen zon is er ook geen heet water.

Veel van de mensen die we zien hebben een verkoudheid te pakken, zo'n 50%. Aaminah, de arts, had het vorige week zelf ook. Ik dacht nog dat ik er goed mee weg kwam maar helaas ben ik nu aan de beurt. Sommige mensen die langs komen in de kliniek willen er een injectie voor of op z'n minst anti-biotica. Als je ze vertelt dat het een virus is waar niets tegen helpt geloven ze je bijna niet. Soms gaan ze dan naar de griekse avondploeg en die geeft ze soms wel iets. Wij geven strepsils en/of paracetamol.

We moeten alle ziektes die we zien classificeren volgens het officiële classificatie systeem voor primary healthcare en verkoudheid is R74. Dat is een van mijn taken: De registratie van alle mensen die langskomen en dan uiteindelijk de classificatie. Soms zijn de engelse medische termen niet geheel duidelijk voor mij en moeten we even overleggen. Soms staat de specifieke diagnose er niet bij en zoeken we het beste etiketje.

Vandaag hebben we 70 mensen gezien waarvan 22 onder 10 jaar. Zoveel kinderen hier rondstappen.

Er kwamen twee syrische zusjes, van 6 en 7 jaar, in de bus vandaag. We hadden ze al eerder gezien. De man en vrouw die bij hen waren bleken een tante en een reisgenoot te zijn. Beide ouders zijn nog in Turkije. De meisjes hebben R74 ;) Maar omdat de begeleiders zo bezorgd over ze zijn waren ze nu voor de tweede keer bij ons en tussendoor naar de griekse dienst geweest. We hebben opnieuw geprobeerd ze gerust te stellen en uit te leggen dat dit tijd nodig heeft en vanzelf overgaat. Voor de eventuele koorts hebben we opnieuw paracetamol siroop meegegeven. De vrouw moest ervan huilen. Ze voelt zich zo verantwoordelijk en soms wordt het dan even te veel.

Er komen regelmatig journalisten langs bij de kliniek. Sommigen zijn leuk, anderen niet. De fotograaf Guillaume Pinon heeft al zijn foto's met ons gedeeld en ik heb er een paar bijgevoegd. Er volgen er vast nog meer.

Groetsjoeh !!

1. Lucie:
    Ha Lotty;
    Leuk om je in actie te zien.
    Beterschap!.
  2. Marion:
    16 maart 2016
    R74. Sterkte hoor, lekker gammel zeker! Wat een prachtige foto's. Beterschap en duik er maar lekker op tijd in. truste! Marion
  3. Janke:
    16 maart 2016
    Vandaar dat mondkapje in de app :)
    Beterschap. en succes verder. liefs
  4. Joannet:
    17 maart 2016
    Hoi Lotty,
    Beterschap! Kan me voorstellen dat iedereen daar een keer gaat snotteren, k
    laat het daar maar bij blijven. Mooie kinderen op de foto,s!
    Het ga je weer goed, Lotty. Bedankt voor je blogverhalen en foto's.
    lIefs, Joannet
  5. Greta:
    18 maart 2016
    Van harte beterschap Lotty!
    Mooi die foto's. Fijn dat er toch iets vrolijks wordt bedacht voor de kinderen.
    Succes verder met je mooie werk. Dat je maar veel mensen mag geruststellen.
    Liefs, Greta
  6. Anneke:
    18 maart 2016
    Beterschap Lotty. Mooi om wat ffoto s te zien. Hebben we een klein beetje indruk van wat jij doet. sterkte nog voor de komende tijd. Gr